Ada tiga tingkatan kejujuran :
- Pertama, kejujuran dalam ucapan, iaitu kesesuaian ucapan dengan realiti.
- Kedua, kejujuran dalam perbuatan, iaitu kesesuaian antara ucapan dan perbuatan.
- Ketiga, kejujuran dalam niat, iaitu kejujuran tertinggi di mana ucapan dan perbuatan semuanya hanya untuk Allah.
Seorang mukmin tidak cukup hanya jujur dalam ucapan dan perbuatan,
tapi harus jujur dalam niat sehingga semua ucapan, perbuatan, tindakan
dan keputusan harus berlandaskan mencari keredaan Allah.
Jelaslah kejujuran memainkan peranan penting dalam kehidupan seorang Islam yang ingin mencari kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Seorang yang jujur tidak akan berdolak-dalik apatah lagi bermain kata-kata apabila berhadapan dengan sesuatu perkara.
Jika dia berada di pihak yang benar sudah pasti dia tidak akan takut
untuk menzahirkan kejujuran atas keyakinan bahawa kebenaran pasti
mengalahkan kebatilan.
Kejujuran inilah yang mendorong Umar Ibnul-Khattab memiliki tanggung
jawab luar biasa dalam memerintah khilafah Islamiyah sehingga pernah
berkata, “Seandainya ada seekor keledai terperosok di Baghdad (padahal
beliau berada di Madinah), pasti Umar akan ditanya kelak: “Mengapa tidak
kau ratakan jalan untuknya?”
Bangsa yang tak henti-hentinya diterpa musibah dan krisis sangat
memerlukan manusia-manusia jujur, baik dalam ucapan, perbuatan, mahupun
niat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar